Primeira Liga e tudo

Amikor örökre a foci rabja lettem: Portugália-Anglia 3-2

2012. június 12. - Latz von W.

Portugal Euro2000Az angoloknak hagyományosan nem megy a portugálok ellen. Vagy ha megy, akkor nagyon rossz irányba. Ma például pont tizenkét éve, hogy 2-0-ról bebukták 3-2-re a történelem legszimpatikusabb csapata ellen az első csoportmeccsüket, de később is sikerült nekik 2004-ben és 2006-ban büntetőkkel kiesni a portugálok ellen.

Portugal Euro2000Az angoloknak hagyományosan nem megy a portugálok ellen. Vagy ha megy, akkor nagyon rossz irányba. Ma például pont tizenkét éve, hogy 2-0-ról bebukták 3-2-re a történelem legszimpatikusabb csapata ellen az első csoportmeccsüket, de később is sikerült nekik 2004-ben és 2006-ban büntetőkkel kiesni a portugálok ellen.

Vannak olyan meccsek, amik örökre megváltoztatják az embert. Nagy a valószínűsége, hogy egy-egy ilyen meccs viszonylag fiatalon következik be, amikor az illető még nem tud semmit a futballról, de megszólal valami belső hang, és választ: ez az én csapatom, ez az én emberem!

Nekem 2000 június 12-e volt az a nap, amikor ez a gyökeres változás bekövetkezett az életemben. Nyolc évesen még fogalmam sem volt róla, hogy azon a meccsen megtalálom a csapatomat, és megtalálom az emberemet. Persze nem is úgy indult ez a meccs, hogy a végzet akárhogyan is elkezdett volna a portugálok felé sodorni. Bő negyed óra alatt először Scholes, majd McManaman (micsoda játékos volt ő is!) góljával máris 2-0-ra vezettek az angolok, a kiskölykök meg ugye mindig annak szurkolnak, aki nyer.

Hát nem így történt: valami ösztönszerűség elkezdett hajtani, hogy a portugáloknak kell nyerni. Még hittem is benne, hiszen az udvaron, három a három ellen a 2-0-ás előny legfeljebb arra jó, hogy ki lehet húzni a napközi végéig vele, de valaki, aki tud focizni, vagy egy srác a felsősök közül ha beáll, percek alatt megfordítja. Én bíztam az én felsőseimben: Figo volt akit ismertem, hiszen Rivaldoval hatalmas párost alkottak, de ott volt Fernando Couto, Rui Costa, Joao Pinto, vagy éppen a mostani szövetségi kapitány, Paulo Bento is. Na meg Vítor Baia a kapuban, akit csak mai szemmel tudunk igazán értékelni...

Szóval bíztam az embereimben, még nem is tudva, hogy a meccs végére megszületik az új kedvencem. A pálya hatalmasnak tűnt, a portugálok meg nagyon erősnek, úgyhogy jött is az első dugó: a 22. percben Luis Figo úgy verte a kígyótérről a jobb felsőbe, hogy Seaman jobbnak látta még a kezét sem kitenni. Visszajött a remény, hiszen a portugálok egyből megmutatták, hogy nem jobbak az angolok.Portugal Euro2000

Ez még igazi csapat volt

Aztán az első félidő hajrájában, a 37. percben jött életem egyik legmeghatározóbb gólja: Rui Costa tette középre a labdát, amit Joao Pinto valami fantasztikus mozdulattal, csukafejessel juttatott a kapufát is érintve a hálóba. Azt a gólt soha nem fogom elfelejteni, többek közt azért sem, mert másnap rögtön azzal kezdtem, hogy a ház faláról bejövő gumilabdákat a kapuként funkcionáló garázsbejáróba juttatom Joao Pinto mozdulatával, megszerezve első igazi sportsérülésemet: a beton kemény dolog, így vitte a térdemről a bőrt, meg a lábujjamon is felrepedt a köröm. De megérte.

De még csak 2-2-nél tartunk, a történetnek pedig közel sincs vége. Sőt, most kezdődik: megérintett az első szerelem. Ha kicsit többet konyítok a focihoz, akkor ez a szerelem Rui Costa lett volna (és most Fiorentina/Milan drukker lennék), aki fantasztikus labdákat rajzolt ezen a meccsen is, de szerencsére engem csak a góllövés, és a góllövő személye érdekelt. Nuno Gomes.

Feltűnt az életemben, hogy aztán örökre az ő szemszögéből lássam a futballt. Átvette azt az isteni labdát, és kegyetlenül bemarrta Seaman kapujába. Ő nem a finomkodás, vagy a cselek embere volt, de pontosan tudta, hogy hogy lehet a legegyszerűbben a kapuba juttatni a labdát. Tudta, hogy hol álljon, hogy mekkorát rúgjon bele. És eldöntötte.

A meccset, és az életemet. Benfiquista lettem, és örökre hálás Nuno Gomesnek. Nem bántam meg, de erről még írni fogok bővebben, hiszen nem egy, és nem két gyönyörű Eb-sztori kapcsolódik az ő nevéhez és a portugálokhoz.

Aki anno nem látta volna, vagy még nálam is fiatalabb, esetleg csak emlékezni szeretne a 21. század legjobb nagy tornájára:

A bejegyzés trackback címe:

https://portugalfoci.blog.hu/api/trackback/id/tr538330928

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fecka 2012.06.12. 12:40:51

Igazából nem tudom eldönteni, hogy most magadról írtál vagy rólam. :) Köszi!

345428 2012.06.12. 12:57:42

[Fecka](#850902): Vagyunk ezzel így páran szerintem :) Tök fasza érzés, hogy nem egedül vagyok ilyen "hülye".

344626 2012.06.12. 15:20:16

Beckham első gól előtti beadására máig úgy emlékszem, mintha ma történt volna. Pedig kilenc sem voltam...:) Zseniális meccs, és a világ egyik nagy tragédiája, hogy az az angol csapat nem jutott tovább a csoportjából.

332876 2012.06.12. 16:26:52

Figo gólja teljesen az agyamba égett. Nuno Gomes pedig zseniális, a mai portugál válogatott összes csatára Postigástól, Varelástól nem ér annyit, mint ő.

hguti14 2012.06.12. 16:43:56

Fantasztikus meccs volt, én kicsit idősebb voltam (12... :D ). 12 éve volt de még mindig emlékszek, hogy bámultam bambán a TV-t mikor Raul fölé vágta a 11-est a franciák ellen. Egy világ omlott össze bennem. Láttam a 96-os, 2004-es és 2008-as EB-t is de egyik sem ért a nyomába az Euro 2000-nek.

347036 2012.06.12. 18:43:31

Nyunyógomezs az isten!!!

256654 2012.06.12. 20:41:01

Én akkor már egy kicsit idősebb voltam és néhány éve már az angoloknak szorítottam(ez azóta sem változott),de az volt életem eddigi egyetlen meccse,amikor úgy szerettem meg egy csapatot hogy a kedvenceimet gyűrték le.Persze utána szétszéledt a csapat,2002-ben lebőgés és 2004-ben hiába jutották tovább az eb-n mint elődjeik,messze nem voltak olyan jók mint 4 évvel előtte, amikor az egyik halálcsoportból úgy jutottak tovább,hogy meg sem izzadtak.Még mindig kedvelem őket,de mióta Rui Costa-ék visszavonultak,már nem tudnak dominálni a meccseken,már nem ők "Európa braziljai".

255919 2012.06.12. 21:31:43

Hát igen, mindenkiben szerintem az a torna marad meg legélénkebben az emlékeiben amit először nézett végig elejétől a végéig, és amin magyar csapat hiányában szimpatizálni kezdett valakivel vagy valakikkel! Nekem a 92-es EB és a Német válogatott, majd a '96 és az Angol volt ilyen ami aztán maradt is... (...majd Lampard-nak köszönhetően - na meg már azért előtte Zola-nak is -persze Chelsea-s lettem)!!! Amúgy a portugál aranygenerációval és Nuno Gomes-al na meg természetesen annak a csapatnak az "eszével" Rui Costa-val és a szuperszélső Sergio Conceicao-val én is azonosulni tudtam csakúgy mint a világ akkori legjobb kapusával Vitor Baia-val, és a 2000-es viadalon nem is tudtam rájuk igazán haragudni még azon a bizonyos angol meccsen sem...

Flack 2012.06.12. 23:07:06

Egy olyan meccs volt, amin nem tudtam mit kezdjek magammal. 86 óta az angoloknak szurkoltam, de Rui Costa volt a kedvenc játékosom.

Ghoofy 2012.06.13. 00:00:55

1:00-nál azért Reszeli mester befigyel
süti beállítások módosítása